Seksjon for formidling

Norges Museumsforbund

Gode ideer samlet i en bok

Per Helge Nylund (representant for SFF) besøkte Stavanger kunstmuseum 9. desember og fikk hilse på leder for Museum Stavangers formidlingsnettverk Ingrid Tjemsland, museumspedagogene Stine Honoré, Lene Amalie Aadahl og Katharina Ueland samt avdelingsdirektør ved Stavanger kunstmuseum Hanne Beate Ueland.   Foto: Lene Berge Førland, MUST

Foto: Lene Berge Førland, MUST

Seksjon for formidling har i flere år arrangert Idétorg. Hvor gode formidlingstilbud er blitt presentert for museumskollegaer på Norges museumsforbunds årsmøte. Vinnerne av Idétorget har til nå fått heder og ære. Derfor er vi svært glade for at noen av ideene har funnet veien til det felles nordiske bokprosjektet Nordic Inspiration – Fresh Approches to Museum Learning

Boka som lanseres er en publikasjon med gode formidlingsideer fra museene i hele Norden. Alle de norske bidrag har nådd til topps i de årlige Idétorgene. Ideene er innsamla og redigert av de ulike formidlerorganisasjonene i de respektive land, som har gått sammen under prosjektnavnet Nordic Associations for Museum Education – NAME. Boka er ment å være til inspirasjon for alle som jobber med formidling i museene i Norden. Prosjektet er støtta økonomisk av Kulturpunkt Norden, og ble lansert i Jelling i Danmark tirsdag 8.12 og dagen etter ble boka lansert i Norge på Museum Stavanger (MUST).  MUST bidro med formidlingsideene Supersans. Supersans er et formidlingstilbud rettet mot barn og ungdommer i forsterket og tilrettelagte avdelinger i skolen og førskolegrupper i barnehagen. Nå er Supersans ett av fem tilbud fra Norge som presenteres i boken Nordic Inspiration – Fresh Approches to Museum Learning. Link til boka finner dere på Facebook siden Nordic Associations for Museum Education.

Boka gis til alle museene og alle museumsformidlere i Norges museumsforbund, og SFF håper den vil være med å sette fokus på det mangfoldige og kreative formidlingsarbeidet som foregår på alle museer hver dag.

1. Som konsolidert museum, er vi på full fart mot framtiden…
    Er det mulig å få tilsendt ideboka om formidling? Vi er 13 avdelinger, men det er kanskje i overkant å be om så mange?
    Er takknemlig for de vi kan få:)

Sendes til
    Stiftelsen Buskerudmuset
    Storgata 14
    3510 Hønefoss

2. Hei!

Så fint at det skrives om publikasjonen, som nå er sendt ut og burda være framme hos alle museene i Norge. For dem som ikke har umiddelbare tilgang på boka, eller ønsker å dele den videre med andre, så har vil lagt ut lenke til en digital versjon på NAME sine facebook-sider (https://www.facebook.com/nordicassociationsformuseumeducation). Det er fint om denne fb-sida kan lenkes til også her i denne saken.

hilsen
    Per Helge Nylund
    som representerte SFF i dette prosjektet.

Skriv en tilbakemelding